ZAMEK Culture Centre

Wiedza i zmiana. Interdyscyplinarne seminarium

Nowoczesny model edukacji opierał się między innymi na idei demokratyzacji wiedzy naukowej. Systemy edukacji powszechnej, choć u podłoża miewały też starsze historycznie koncepty (formacji, Bildung,wychowania), gwarantować miały także wiedzę sprawdzoną, przeciwstawianą uprzedzeniom, stereotypom, zabobonom. Gwarantem miało być miejsce wytwarzania tej wiedzy – Uniwersytet, ale i sposób jej wytwarzania – procedury naukowe i spór akademicki. Wg Habermasowskiego podziału interesów poznawczych, poza celem czysto instrumentalnym, nowoczesna wiedza miała być motywowana także przez interes praktyczny i emancypacyjny. Ten pierwszy miał być źródłem naszego rozumienia świata, drugi miał gwarantować zmianę społeczną. To właśnie te dwie ostatnie formy interesu poznawczego powinny być polem, w którym realizujemy edukacyjną misję Uniwersytetu. Ale tu pojawia się kilka pytań. Czy w procesie modernizacji zadania te były kiedykolwiek, są i mogą być realizowane w równym stopniu? Czy szczytnym postulatom rozumienia i emancypacji towarzyszył także głębszy namysł nad narzędziami osiągania tych form interesu – nad edukacją? W jaki sposób realnie, a nie tylko deklaratywnie realizować program sprawiedliwej społecznej dystrybucji wiedzy? Na czym edukacyjna rola Akademii ma polegać?
Zadajemy te pytania nie po to, by ponownie rekonstruować źródła myślenia o społecznych funkcjach nauki czy poddawać je krytyce, lecz ze względu na poczucie kryzysu, który przebiega dziś synchronicznie w dwóch kierunkach. Po pierwsze, w ramach neoliberalizacji Uniwersytetu nie tylko nie zbliżamy się do odpowiedzi o edukacyjny rezonans wiedzy naukowej, lecz coraz bardziej od tych celów nauki oddalamy się. Efektywność instrumentalną produkowanej przez nas wiedzy w warunkach ekonomii kulturowych uzupełnia także rynkowa popularność naszych niematerialnych wytworów – symboli, wyobrażeń, narracji, interpretacji, projektów czy języków usianych modnymi metaforami. Problem jednak pozostaje, a nawet się wzmaga. To nie szeroka społeczna dystrybucja wiedzy, lecz prawo autorskie, konkurencja, miejsce w rankingach i public relations wyznaczają dziś kierunki debaty o wiedzy naukowej oraz koncepcje kolejnych „reform” Uniwersytetu. Po drugie jednak – na skutki złożoności świata, produkowanej również przez nas – nie potrafimy odpowiedzieć dobrą edukacją. To zaś powoduje społeczną karierę antynaukowych mitów, często sprawnie podszywających się pod narzędzia komunikacji akademickiej i skuteczniej niż my wykorzystujących nowe technologie do siania wątpliwości.
Dodatkowym problemem jest fakt, iż łączenie pracy badawczej i edukacyjnej nie cieszą się prestiżem również wśród reprezentantek i reprezentantów Uniwersytetu. Opatrywana mylącą etykietą „popularyzacji wiedzy” czy „współpracy z otoczeniem społecznym” edukacja traktowana jest jako działalność poślednia lub fanaberia zaangażowanego społecznie marginesu akademickiego. Edukacja, która w naszym przekonaniu integruje interesy praktyczne i emancypacyjne, lecz krytycznemu oglądowi poddaje także interes instrumentalny – jest marginalizowanym polem działalności akademickiej.
Uczestniczkom i uczestnikom naszego seminarium, chcielibyśmy postawić następujące pytanie: jak wprowadzić edukację do centrum poznawczych interesów Uniwersytetu? Mamy przy tym na myśli nie tylko edukację akademicką i nie tylko zinstytucjonalizowane systemy szkolnictwa, lecz także sytuacje nieformalne, nowe społeczności wiedzy, edukację podejmowaną w różnych grupach społecznych, różnymi mediami komunikacji i przez całe życie.

Na początek proponujemy kilka kluczowych zagadnień do przedyskutowania z zaproszonymi prelegentkami i prelegentami:

11:30 – 13:30

dr Oskar Szwabowski
Cyniczni autoetnografowie - wewnętrzna transformacja uniwersytetu w stronę zaangażowania i społecznej zmiany?

dr hab. Anna Nacher
Gdzie są nasze nietoperze? Uczenie (się) usytuowane, albo o pracy wyobraźni i szukaniu sojuszy we wspólnotach praktyki

13.30-14.00 Przerwa kawowa

14.00-16:00

dr hab. Magdalena Matysek-Imielińska
Miejscy aktywiści i władze – kto buduje a kto niszczy miejskie warunki do praktykowania demokracji. Od partycypacji do współpracy

dr hab. Andrzej W. Nowak
Serce bez krwiobiegu – uniwersytet a krążenie i redystrybucja wiedzy


Zapraszamy!

Zespół programowy:
dr hab. Marta Kosińska, dr hab. Agata Skórzyńska, dr Karolina Sikorska, dr Sylwia Szykowna, mgr Jakub Walczyk

Partners

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information