W 2012 roku, z inicjatywy Obywateli Kultury, a na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczęły się prace nad rządowym programem rozwoju edukacji kulturalnej. Dokument programowy, stworzony przez Marka Krajewskiego, a zatytułowany „Bardzo Młoda Kultura”, zwracał uwagę na brak współpracy pomiędzy sektorem edukacji i kultury jako jedną z przyczyn mało dynamicznego rozwijania się edukacji kulturalnej w Polsce.
Dlatego też w dokumencie tym zaproponowano powołanie do życia ogólnopolskiej instytucji, która pośredniczyłaby pomiędzy tymi sektorami i do której podstawowych obowiązków należałoby:
- prowadzenie systematycznych działań popularyzujących ideę współpracy pomiędzy sferą kultury i edukacji szkolnej (w tym przede wszystkim: wspieranie merytoryczne i finansowe programów edukacyjnych, a także rozwijanie systemu informacyjnego; prowadzenie działalności wydawniczej, organizowanie konferencji i szkoleń, itd.);W listopadzie 2013 roku odbyła się konferencja „Praktyki i Metody Edukacji Kulturalnej” (zorganizowana we współpracy Centrum Kultury Zamek, Instytutu Kulturoznawstwa oraz Instytutu Socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu). Jednym z jej rezultatów było sformułowanie idei Centrum Praktyk Edukacyjnych oraz propozycja działań, których celem będzie nie tylko wprowadzenie nowych form edukacji do instytucji, ale powołanie stałego zespołu badawczego, który współpracując z CK Zamek stworzy podwaliny pod CPE, pomyślanego jako międzysektorowa instytucja wspierania, dokumentacji i organizowania działań edukacyjno-animacyjnych i szkoleniowych w powiecie poznańskim.
MKiDN uznało, iż pomysł ten jest doskonałą okazją do przeprowadzenia pilotażu idei regionalnych centrów jako instytucjonalnych form realizacji Programu „Bardzo Młoda Kultura” oraz przyznało CK Zamek, w ramach Programu Ministra „Edukacja kulturalna”, grant na przeprowadzenie tego zadania.